2009-06-08

Hej!

Hej på er alla!
Idag har jag pysslat med att lägga in fotona som var i mobilen.
Här har vi den lilla livsnjutaren Smilla. Hon ligger gärna och gottar sig i vår säng när vi andra stiger upp på morgonen. Hon och Oden får man nästan väcka för att dom ska komma upp. Men att hon inte får nackspärr är ett under bara det....
Vi hade besök av morfar och bonusmormor och så lillebor Albin. Han blir ju den som är äldst och visast i den fyrbenta skaran. Det märks... Han visar dom andra att skugga är en bra plats för hundar i värme. :0)
Här har vi ligan ute på gräset.... i skuggan så klart!
Varför ska det vara så svårt att få tre hundar att titta på en och ha öronen framåt när man tar foto?
Nä alla ska titta på olika håll.... :0(
Suck! snart ger jag upp....
Nja nästan.... ett försök med två kanske är enklare?
Nähä, inte det. Då blir det nog inte bättre än såhär då?
eller såhär.....
Jag och gubben var ute och åkte en tur runt nejderna häromdagen. Vi hittade regnbågen! och gissa vad? Jo, vi fick se vart den gick ner i backen. Helfestligt! Det har ingen av oss sett tidigare. Men jag kan nu slå hål på myten om att det finns en kruka med guld vid regnbågens slut. Det finns det INTE!
Ser ni att den landar på fältet?
Här fortsätter den ner i trädet.... coolt! :0)
I vår trädgård har vi fler sorters blommor än vad jag kan namn på. Vissa är ogräs men ack så fina. Kan man behålla ogräs när det är fint? Vet ngn vad det är för blommor på bilderna? Den första här är en pelargonia....
Nästa är vårt vackra och ovanliga ogräs.... Vad heter denna?
Detta är samma fina ogräs.... lämna gärna en kommentar om du vet vad den heter....
Här har vi ytterligare en vild sort... Den påminner om en blåklocka fast inte i färg och bladverk. Dessutom finns den i två färger i trädgården. Vad är det?
Här är en närbild på klockan....
Här ser vi båda färgerna..... lila och vit....
Här kommer den vanligaste av alla.... maskrosen... men säg inte att den är ful! Den är först gul och fin med kronblad som lyser för att sen bli fina vita dunbollar. Har ni sett vad häftigt dom flyger iväg sen? Som små fallskärmshoppare.
Nu tittar vi på våra löjtnantshjärtan. Buskarna är otroligt stora just nu och helt fulla med blommor. Vi har även en buske med vita hjärtan på. Heter det oxå löjtnantshjärta eller?
Lupiner tycker jag är en häftig blomma. Den växer som ogräs. Den finns i massor av färger. Den är stor och ger fina färger till trädgården.
och så den lilla smörblomman så klart.....
Det verkar som om våra liljekonvaljer är de sista att kika fram i år? Grannens har kommit fram för ett bra tag sedan. Det dofta så fantastiskt gott! mmmm....
och sist och minst våra små tusenskönor som gubben inte gillar. Han avskyr maskrosor och skönorna eftersom dom växer i "hans" gräsmatta. :0) Tönt! Bara vackert med lite färg även i det gröna Liksom mossan gör mattan goare att gå på. :0)
Här har vi nationaldagsblommorna som vi själva satt... tagetes och lobelia....
Som ni nu märker så sträcker sig inte mina kunskaper så där väldigt långt när det kommer till botaniken. Men jag uppskattar den och lär mig något nytt varje år. Såååå.... nu hoppas jag att ni där ute kan lära mig ännu mera genom att lämna en kommentar om vad det är för fina blomster jag har i trädgården...
bajbaj så länge......
För att lämna en kommentar: klicka på ordet kommentarer i slutet efter varje inlägg. Då kommer en fråga upp om du vill lämna en kommentar. Skriv in ditt meddelande och sänd iväg. Klart! Jag ser fram emot att få fler kommentarer nu. ds

5 kommentarer:

  1. Jag kan ingenting om blommor, bara att de är fina att titta på och oftast luktar gott:)
    Fast jag har andra problem med blommor nu:)

    Fina bilder på hundarna och Smilla:)

    Kram

    SvaraRadera
  2. det blå "ogräset" är förädlade blåklint vad har hört och klockorna vet jag är Akleja, det finns vita, rosa, blå och rödlila som jag sett och kanske fler. Har själv rosa och blå.
    BH

    SvaraRadera
  3. De vita "löjtnantshjärtan" heter Fänrikshjärtan, väldigt söta de också.

    BH

    SvaraRadera
  4. Hej på er!
    Tack för upplysningen om blommorna. Nu kan jag inte bara säga att de är vackra utan även säga vad de heter. Underbart med kunniga och vänliga grannar. :0) Tack!
    Kramm Magnus & Nette

    SvaraRadera
  5. Halloj,
    Där finns vita löjtnanshjärtan ;) Fänrikshjärtan är mindre med flikigare blad

    SvaraRadera