2007-05-03

Hej igen....


Här har det hänt lite sedan sist vi sågs....


Oden(rottisen) stackaren åkte på en hejdundrandes förkylning och öroninflammation. Men vår veterinär är superduper och vi fick akut hjälp. Han blev preparerad med både penicilin och droppar till öronen. Tabletterna tyckte han var helt ok. Nog mest för dom var inbäddade i leverpastej förstås? Men så var det de här med örondroppar..... efter första behandlingen så blev han ganska överens med sig själva om att detta INTE var ngt som han ville fortsätta med. Så när det blev dax för örondropparna gg2 så tittade han på mig där jag satt på golvet... vände på tassarna och gick raka vägen in och la sig i korgen. Jag fortsatte kalla och locka och pocka... men näää.... ingen vovve som hörde ngt alls.... vare sig mutor med godis eller ben eller pusspuss... inget hjälpte. Nu hör det till att Oden är en väldigt tålig hund och visar sällan eller aldrig när eller var han har ont så att han ratar örondroppar måste vara ett tecken på att det ÄR obehagligt enligt honom. Till slut tog jag på mig den bestämda rösten och gick fram till honom... FOT kommenderade jag... han tittade lite fundersamt och tänkte att det var nog f..n bäst att lyda nu.... vi promenerade fram och tillbaka i vardagsrummet och passade på att träna sitt och ligg med.... men... men... men.... vilken lurig matte han har.... helt sådär efter ett ligg stanna så sätter hon sig och ska droppa örat.... Den snopna minen, som bara en rottis kan ha, var obetalbar. Han blev lurad!!!!! Men alla bekymmer försvann när det dök upp ett gottigt gristryne efter dropparna. På detta sätt har vi nu snart gått genom hela kuren med droppar. Det ska bli så sköööönt när det är över för då vänta bad i bosarpasjön.....


Du kanske kommer ihåg att vi letade efter trädgårdsmöbler sist jag skrev? Vi har hittat dom! En familj i Kristianstad hade satt ut en annons på blocket. Visserligen begagnade men det kan ju kvitta när det är helt och robust Jag och gubben plockade ur sätena ur bilen och tog en tur för att kolla på dom. Möblerna var precis så som vi ville ha dom robusta, slipbara, oljade, ställbara ryggstöd och i ett helt ok skick. Vi packade in möblerna i bilen, vilket blev trångt fast vi har stor bil. När vi kom hem så blåste vi av dom med högtryckstvätten för att sådan låta dom torka ett dygn och sedan oljas in rejält. Nu står dom nyslipade och inoljade och fina i garaget och väntar på att få komma ut. Hoppas nu att dom får stå kvar där vi ställer dom?!


Till helgen ska vi gå på konfirmation i byn. Det var ett tag sedan jag var på konfirmation i alla fall. Jag har inhandlat mig ett par vita fina byxor som jag tror passar till detta tillfället. Mitt stora problem är nu bara.... ska jag ta byxorna i en påse och klä mig i garaget innan vi åker eller ska jag vara modig och ta dom på mig innan jag går? Nu tänker du säkert.... klart du tar å dig byxorna innan du går, pucko!!!...... men du ser det är inte riktigt så klart... Balder är nämligen svart och pälsig hela han och när han tittar på en så anfaller alla håren en nu när han fäller och som om det inte var nog så är ju rottisar fenomenala på att "slajma" (dreggel) vi fel tillfällen. Jag har i alla fall några dagar till på mig att fundera.


Vi hade lite kalas för gubben i går. Han blev hela 39år gammal. Det var en trevlig födelsedag han fick. Alla(som borde) kom ihåg honom och ringde för att gratta, jag hade handlat pizza med mig hem och en prinsesstårta från bageriet som var himla go och så en ros på bordet så klart. Tårtan delade vi med våra kära grannar. Det är ett underbart par i nästan 60 års åldern. Mannen i huset han har nästan blivit en mentor för min gubbe här i skogen. Vi trodde vi hade allt när vi flyttade hit.... men ack vad vi bedrog oss.... och ni kan inte ana så många gånger vår kära granne räddat oss och hjälpt oss. Vi har blivit så väl mottagna på alla sätt nät vi flyttade hit så ni kan inte ana.... detta hade aldrig hänt i en storstad! det lovar jag! och det grundar jag på erfarenhet eftersom jag är född och uppvuxen i Malmö och gubben i Göteborg. Hejja vischan! i alla fall när man inte är purung.... *ler*


Ha det "bästialiskt" tills vi hörs igen....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar