2007-12-15

Det närmar sig jul...






Nu så är julkorten klara och ligger i sin påse. Bara att stoppa dem på lådan i morgon...

Idag har vi haft stora jul-mats-handlar-dagen. Det är minst lika jobbigt som att sätta allt i ett ord. När jag gick in i butiken hörde jag någon klaga för att dom fått stå i 45 minuter i kö för att betala. Suck, tänkte jag direkt. Men men... det ska ju göras och det lär inte bli mindre köer senare i veckan. Men det var som på reklamen ni vet "plötsligt händer det". Där var en kassörska som satt och hade inget att göra och det var så gott som tomt i köerna när jag kom dit. Vilken lycka! Shoppingen, om man nu kan kalla det shopping, tog "bara" 2 och 1/2 timme.

När jag väl kommit hem så packade gubben in alla varorna medans jag övervakade det hela med en kopp kaffe. Efter fikat var det dax för att sätta mandelmussel degen. Det blev till att börja med att skålla mandlarna och skala dom. När degen var satt skulle jag maila ett recept på glögg till en väninna. Sen så.... då tog jag och gubben itu med ngt av det svåraste som finns i juletid. Den egenhändigt gjorda pepparkaksdegen som jag tog om hand igår hade även blivit stommen till ett hus. Pjuh... Till gubbens förskräckelse måste jag tillägga. Jag vill nämligen inte montera det eftersom jag alltid bränner mig. Det gör gubben med. Men som gentleman han är så håller han med mig om att det är bättre han bränner sig än jag. =) Sagt och gjort... han började smälta socker på spisen. Mina gavlar var ju inte precis perfekt gjorda. hmm... Men men... han lyckades få ihop det till slut. Med kristyr, vedtrave, minigranar och annat småplock så blev vår alldeles fantastiska rivningskåk klar. Håll tummarna att den står till jul! Tja så vidare inte hundarna lyckats få tag på den och äter upp den. Dom bryr sin inte fall det är ett slott eller en rivningskåk. Huvudsaken det smakar sött och pepparkaka säger dom.

Nu ska jag bege mig in i badrummet och ta ett varmt bad. Med tanke på ömmande leder och att min (tidigare) svarta jeansskjorta numera är pudervit av florsocker så....

Senare i kväll ska gubben och jag sitta och mysa medans vi trycker mandelmusslor. myyyys... Skrev innan per sms till en väninna och berättade vi skulle göra musslor idag. Svaret blev: örk!? fy!! riktiga?? sådana slemmiga??? ... hi hi hi... hon är för go! Nej definitivt inga sådana musslor. Det faller liksom inte mig i smaken heller. Nä nu ska jag gå och ta vedkladden från Oden. Han ligger nämligen i sin korg och skalar den från bark just nu. Tur man har dom små liven så man inte blir sysslolös..

Baj baj och ha en skön tredje advent....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar